MAMMA FINNES -03 MAMMA SÖKER JOBB:

Johanna är på Skrivarkurs denna vecka - min gamla dröm - kom att tänka på något jag skrev december  2003 innan Tessan,jag och Noella 4 månader drog till Fuerteventura.

MAMMA FINNES (införd platsjournalen 2003-12-28)
Arbetar 182 timmar/vecka utan problem. Sedan 4 mån tillbaka har jag ett nytt jobb, jag är Mamma, här kommer min arbetsbeskrivning, jag räknar med att ni tillämpar inviduell lönesättning.'

PLACERING
På diverse ställen inom hemmets väggar. nattjänstgöring samt arbete utanför arbetsplatsen förekommer. Mamman förfogar över timanställd assistent, här kallad Pappa. Hans arbetsuppgifter är att gulla med  bebisen under tiden han sitter framför tv:n när mamman städar,plockar undan,lagar mat och hänger tvätt.

ARBETSUPPGIFTER
Amma bebisen vid behov, dvs när och varsom helst hon önskar äta och oavsett om Mamma är på svältgränsen,pratar i telefon ellet behöver gå på toa.
Byta blöja åter igen och varsomhelst det behövs.Har man tur finns det en papperskorg i närheten annars får man åka runt med en konstig lukt omkring sig. (Välkommen in i gänget).
Gulla med bebisen när den är sugen på lek och kel, vilket alltid är när hon inte äter, sover eller blir bytt på. Nej, man kan leka och kela också.Tvättta nedbajsade kläder,mölkfläckiga ammningströjor och påslakan (eftersom hon ammas i sängen nattetid)
Ta hand om två hundar som också vill kela och gosa samtidigt som bebisen, och som gillar promenader,speciellt när bebisen precis somnat och det är viter och ALLA kläder måste sättas på under vild protest. När detta är klart har hundarna kissat på golvet. Tillslut är alla ute,hundarna "läser tidnignarna" och skvätter överallt, vilket medför att bebisen blir hysterisk så fort vagnen inte är i rullning. I fortsättningen får hundarna pinka på gräsmattan!

LÖN 
Allt utöver Försäkringskassans minimiersättningsnivå, gärna OB-tillägg

EN VANLIG DAG I MAMMAS LIV
Sedan 4 månader har jag fullständigt tappat kontrollen över mitt liv. Det styrs numera av Noella, född 20030904, en 7 kg tung kiss-och bajmaskin som varken kan prata eller förstå vad jag säger men som ändå har full kontroll/total makt över mig. När klockan är 04 på morgonen är det dags att gå upp och småprata och leka "Hoppe Hare". Inte för att jag tror att hon fatar vad jag, men det spelar ingen roll,bara det kommer glada ljud från mamma så är hon nöjd, för stunden i alla fall. Och hur lätt är det att kvittra nöjt och glatt när det är beckmörkt ute och inte ens morgontidingen har kommit? Hundarna suckar tungt och vänder sig om. Jag kan amma,bära,skaka,byta blöja i mörket MEN BE MIG INTE OM UNDERHÅLLNING OCKSÅ,JAG VÄGRAR SJUNGA.. Det som förrut var ett vinnande koncept (sova i bilen,sova i vagnen) är numera en pärs (skrika i bilen,skrika i vagnen). Hon vill inte ligga i sin vagn som mormor köpt. Kanske hade vi klarat oss med en sele och vår loppis/resevagn? Hon stuntar blankt i olika vagnsmodeller, kombi, duo,4hjuling eller 3hjuling eller lutfhjulens vara eller icke vara,vill inte LIGGA NED helt enkelt.
Alla bebisar sover inte mesta delen av dygnet som jag trodde,denna bebis sover 4 timmar och är vaken 20. Vår lilla bebis vill gärna ha sällskap hela dagen och hela natten.Det ska bäras,vaggas och skakas dygnet långt.Sova i sin säng eller i vagnen? Ha ha...:) Fika är populärt. Pappan undrar hur man kan fika en hel dag: Rasta hundarna,de tittar slokörat på oss när vi stänger dörren.Skrik,ytterkläder och mössa på,snabbt ut i bilen.In med bilstol och barnvagn,skrapa rutorna.Fasen glömde skötväskan,in igen. Lämna inte bebis i bilen,ta ut henne igen.Gå in,hundarna jätteglada,tror att de varit ensamma hela dagen, ser ännu mera slokörade ut nu.In i bilen,på med stereon med barnvisor.Vi sjunger högt och falskt. ...

Fortsättning del 2


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback